Tuesday, February 28, 2012

Tips mengawal perasaan marah..

Kata orang, sharing is caring..kata gue pulak, haa..tepat sekali! (lorr, boleh macam tu? kalo macam tu la gayanya, lebih baek hang tak payah cakap pape!) err..=.=' hehehe ala, tak kesah la pape pon kan..janji, tips yang gue taruk kat sini nih khas sebagai peringatan kepada diri sendiri dan jugak kepada diri orang laen..hm, misti ramai yang heran kan, c emma chan nih garang ke? nampak macam budak baek aje..pijak semut pon misti semut tak penah mati kan? kan? (ehem2)

Nak dijadikan cite, entah kenapa, sejak dua menjak nih gue rasa macam penat aje dk layan perasaan marah nih sensorang..yela, kang kalo gue p marah2 orang kang, orang tuh akan marah gue balik (kecuali c eraziwan ^^) so? hm, lu pk lah sendiri..(tetiba nabil c raja lawak berkata2) hihihi okeh, tanpa membuang masa lagi, meh gue listkan tips yang bagi gue, ianya tersangatlah berguna.. hopefully, lepas nih gue mampu lah yer mengawal emosi marah gue tuh..amin~ hihihi

1. Tanamkan sifat malu kepada Allah
Kita perlu malu dengan Allah s.w.t akan segala tindak tanduk kita. Allah memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadap kita.

2. Kembalikan semuanya kepada Allah
Kita sering lupa kepada Allah kalau kita marah. Makanya, kita harus ingat pada-Nya. Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.

3. Berdiam diri
Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.

4. Mengubah posisi
*Dalam keadaan berdiri (ketika kita marah), maka kita harus duduk..
*Dalam keadaan duduk (ketika kita marah), maka kita harus berbaring..
Insyaallah kemarahan akan mulai reda. Dengan cara demikian, seperti ulasan saudari fansuri, keegoan akan berkurangan. Tetapi apa yang berlaku, apabila naik marah, yang bersandar akan mula menetapkan duduknya dan seterusnya berdiri, maka kemarahan sudah tidak dapat dikawal.

5. Berzikir dan beristigfar
Perbanyakkan berzikir dan beristigfar serta baca Ta'awwuz (A'uzubillahi minas yaitanirrajim) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.

6. Minum air kosong
Redakan kemarahan dengan meminum air kosong. Ia akan menyejukkan dalaman kita dan meredakan kemarahan.

7. Koyak kertas
Jika emosi itu datang daripada seseorang atau lebih, maka cubalah tulis namanya di kertas atau buku. Conteng atau koyakkan kertas itu bagaikan kertas itu apa yang kita jadikan objek emosi. Tapi jangan terlebih hanya sekadar melepaskan perasaan.

8. Mengambil wuduk
Apabila marah sedang memuncak, ambil wuduk kerana wuduk dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.

9. Tauhid kita perlu tepat.
Setiap sesuatu itu datangnya daripada Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah?

Uhuk..tepat sekali, bila gue pk pk kan balik, sape la sangat gue diatas muka bumi nih..ada ati nak marah2 orang konon..tak pk ke macam mana perasaan orang tuh bila dia kena marah dengan kita? haa, sama la jugak dengan perasaan kita taem kita kena marah dengan orang..(sesi memotivasikan diri sendiri) hm, i'm sorry~ sesungguhnya, yang baek itu datangnya daripada Allah s.w.t, dan yang buruk itu datangnya daripada diri gue sendiri.. T.T

say NO to :


and say YES to :


21 comments:

Sarah Mohd Saleh said...

mngambil wuduk adelah jln terbaik.bile api kne dgn air maka ilg lahh mara tuh.hee

Akue Achik said...

sy jnis yg ssh nk kntrol prasaan bla marh..

tp smnjak 2 taun lpas, sy bfkir balik....


bla mrah, kwn jd lwn..kluarga mcm outsider.

rasa mcm bodoh pon ada..

huhu..

so, sy cba kawal prasaan. lbh2 lg dgn fmily..

btw, nice tips! :)

Dak Fisha said...

uwahh. bagui tol la tips ni. fisha suka marah2. hehehe

^_^ Zaza Nur Iman said...

yeah..btl..tp zaza pula jenis susah nak marah.. =)

faiz fakhirin said...

1 lagi erma...nontonlah cerita lucu selalu...hehe

Kathy Tuah said...

tips yg berguna ^^

Diyana Norman said...

huhu ritu pn sy ade kngsi sal mrah..
sy pmarah gak. dulu.

SimplySeoul said...

Koyak kertas? First time dgr. good tips.

anisalya said...

tu la... asal marah je dah tak ingat pencipta kita kan? lupa semua benda. huhuhu...

HeNRieTTa JoSe said...

hehehe....rietta suka diamkan diri...hehehe...

acheeqa farhana said...

org yang dpt mengawal marahnye, adalah org yang sgt hebat..

btw,nice ur tips dear :)

echa takashimaya said...

semua setuju :)
tapi dr sekolah dodulu selalu buat no 7. tapi bila dah besar2 amalkan no 8.yeahhh! it's works! no matter what happen back to Allah, insyallah we'll b blessed :)

O CIKTEDDY said...

er..cik susah nk mrah tp bile cik mrah..huh! abis terabur brg2 dlm rumah siap hentam org yg cik mrah tu ckup2..pastu bru nak pi amek wuduk..huk3
khilaf btol..pasni insyaAllah cik amalkan tips yg kak erma bg ni..thanks ^__^

Pondok Usang said...

nafsu amarah sgt bahaya..

Anonymous said...

jrg dgr org koyak kertas.. baling barang aka pecahkan barang selalu dgr.. huhu . nice tips dear

dear yayah said...

bila marah, y penting jgn biarkan diri kita dikawal amarah.. tenangkan ati, fikir secara rasional.. tp mrh tuh kan normal.. hehe :) cuma kena berpada-pada la kot

Hanim Irsyad said...

saya suke marah + melenting skali, huhu. thanks share :)

EruzuLiyana said...

selalu buat bila marah amek air semayang. :)

emy zulaiha said...

heehe tq for sharing.. emy nak marah tido je sng...bgn dah lupe!haha

MaYa MustWany said...

hihihi no 7 tuh ..menarik gak ni..nak wat la nnti..hihihi

Juliet_iRa~" said...

kena sll istigfar bila mrh utk redakan..:)